W dniu 8 lutego 2010 roku w Publicznym Gimnazjum w Pławie odbyła się debata pod hasłem „Przyjaźniej dla środowiska”. Była ona podsumowaniem zrealizowanego w szkole w miesiącu styczniu projektu pt. „Wzmocnienie proekologicznego stylu życia młodzieży zamieszkującej dorzecze Pradoliny Górnej Wisły”.
Dwudziestu pięciu reprezentantów szkoły brało udział w czterodniowym szkoleniu prowadzonym przez przedstawicieli
Małopolskiego Stowarzyszenia Doradztwa Rolniczego przy Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie, z następujących zagadnień:
- ochrona i zachowanie bioróżnorodności,
- korzystanie z zasobów wody,
- ograniczenie produkcji odpadów,
- zachowanie zrównoważonego środowiska.
Poprzez udział w tym projekcie młodzież szkoły zdobyła ważne informacje o stanie środowiska naturalnego, a także o działaniach, które należałoby podjąć w zakresie ochrony środowiska naszej gminy. Odzwierciedleniem zdobytych informacji w czasie szkoleń są prace, które uczniowie wykonali w ramach ogłoszonego konkursu pt.
„Nasze środowisko, naszym okiem” z wykorzystaniem różnorodnych technik i form (prezentacje multimedialne, albumy, pamiętniki, plakaty). Oprócz młodzieży w debacie uczestniczyli: dyrektor szkoły, nauczyciele, przedstawiciele
Małopolskiego Stowarzyszenia Doradztwa Rolniczego przy Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie, przedstawiciele władz samorządowych oraz sołtysi wsi. Uczniowie otrzymali zaświadczenia o ukończeniu szkoleń pt.
„Jak odpowiedzialnie korzystać ze środowiska”, promocyjne koszulki oraz nagrody książkowe za prace konkursowe jak również podziękowania od Wójta Gminy Borowa za zainteresowanie stanem i ochroną środowiska przyrodniczego gminy. Prace wykonane przez młodzież gimnazjum wywarły ogromne wrażenie na oglądających. Z dużym zaciekawieniem i podziwem dla pomysłowości i zdolności młodzieży oglądali je radni i sołtysi naszej gminy. Natomiast koordynatorzy projektu, przedstawiciele Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie wyrazili swoje wielkie uznanie za duży wkład w pracę i zaangażowanie dla tego projektu. Cieszymy się, że młodzież mogła się wykazać wiedzą i umiejętnościami i tym sposobem zaistnieć w środowisku lokalnym.